Pressetext

Kurzlebenslauf – Katrin Küsswetter

Die in München geborene Sopranistin begann ihre Laufbahn zunächst mit dem Schwerpunkt Alte Musik. Im Aufbaustudium bei B. Ströbel- König (Nürnberg) und KS C. H. Ahnsjö (München/Stockholm) erweiterte sie ihr Stimmfach zum lyrischen Koloratursopran und deckt heute mit ihrem breitgefächerten Repertoire das gesamte Spektrum von der Barockzeit bis zur zeitgenössischen Musik ab. Ihre Bühnenrollen umfassen neben G.F. Händels „Cleopatra“, J. Offenbachs „Olympia“ und L. Bernsteins „Cunegonde“ einige der großen Mozartrollen wie „Konstanze“, „Pamina“ und „Königin der Nacht“. Für die Spielzeit 2021/22 ist ihr Debüt als „Zerbinetta“ geplant.

Sie war Gast beim Bachfest Stuttgart, den Tagen für Alte Musik in Innsbruck, sowie dem Bayreuther Osterfestival, und war über mehrere Spielzeiten hinweg bei den Bayreuther Festspielen engagiert. Sie arbeitete mit renommierten Dirigenten wie H. Keil, C.U. Meyer, S. Weigle und tritt mit Orchestern wie den Bamberger Symphonikern, La Banda und La Ciaccona, München auf. Nach dem überwältigenden Erfolg ihres Mozart- Programms u.a. bei den Rieser Kulturtagen ist dieses Ende 2019 als Benefiz-CD zugunsten der Paracelsus- Universität Nürnberg erschienen. Anstelle einer Konzertreise nach Frankreich wurde noch im ersten Corona-Lockdown Anfang Mai 2020 mit der Unterstützung des Kulturfonds der Stadt und des Dekanats Altdorf ein Duett-Programm der deutschen und französischen Romantik durch ein professionelles Video-Streaming der Allgemeinheit zugänglich gemacht. Die ebenfalls für 2020 geplante Einspielung wiederentdeckter Kantaten des Benediktiner-Paters Franz Bühler mit dem renommierten Arsatius-Consort musste aufgrund der Corona-Pandemie auf 2021 verschoben werden.

Mehr zu Katrin Küsswetter finden Sie unter www.katrin-kuesswetter.de.


Biography – Katrin Küsswetter

At the beginning of her career, Katrin Küsswetter focused on baroque music. She soon expanded her repertoire, however, under the tutelage of the renowned Birgit Ströbel-König (Nuremberg) and KS Claes-Håkan Ahnsjö (Munich and Stockholm). Her unusually broad repertoire spans from the early Baroque to the contemporary. She has performed the premieres of a number of renowned contemporary composers. Her stage repertoire comprises such leading roles as Cleopatra in Handel’s Giulio Cesare, Konstanze in W.A. Mozart´s Abduction, Queen of the Night and Pamina in Mozart´s The Magic Flute, that of Olympia in Offenbach´s The Tales of Hoffmann, and the role of Cunigonde in Bernstein´s Candide  as well as Zerbinetta in R. Strauss` Ariadne auf Naxos.

Her church music repertoire spans all the leading roles of the genre and comprises most of the famous Concert Arias by W.A. Mozart. Meanwhile she´s made a name for herself with her unconventional interpretation of international songs.

Not shy of testing and overcoming artistic boundaries, Katrin Küsswetter produces and arranges a broad musical repertoire, while collaborating with other musicians in refreshingly unconventional ensembles.

Katrin Küsswetter has participated in prestigious musical festivals such as the European Music Festival Stuttgart, the Tage für Alte Musik Innsbruck and the Easter Festival Bayreuth. Being engaged at the Bayreuth Festival for several years she gave her debut as soloist at the Meistersinger of Nuremberg for Kids in 2012.

She has worked with internationally renowned conductors, namely Hartmut Keil, Christoph U. Meyer and Sebastian Weigle. She has also performed with well-known period instrument ensembles such as the Neuen Nürnberger Ratsmusik, La Banda, Augsburg, and La Ciaccona, Munich, and sings frequently with major orchestras such as the Bamberg Symphony Orchestra.

Numerous live television and radio recordings of her performances have documented her mastery of a staggeringly eclectic, virtuosic repertoire. After her overwhelming success with Mozart Concert Arias in 2019, she released a patron´s-CD in a limited edition with that outstanding repertoire favoring the Paracelsus-University of Nuremberg. Instead of giving guest performances in France, Katrin Küsswetter streamed a matinée with French and German Romantic Duetts to a broad audience receiving financial support by the City of Altdorf right during the first European Lockdown. According to the worldwide Corona-Pandemia the recording of only recently discovered secular cantatas by Franz Bühler with the well-known Arsatius- Consort had to be postponed to 2021.

Learn more about Katrin Küsswetter at www.katrin-kuesswetter.de